طراحی، اجرا و مقایسه ارزشیابی درس فیزیولوژی به تفکیک حوزه های یادگیری شناختی تاکسونومی...

گزارش نتیجه فرایند آموزشی با عنوان طراحی، اجرا و مقایسه ارزشیابی درس فیزیولوژی به تفکیک حوزه های یادگیری شناختی تاکسونومی بلوم در شیوه های آموزش الکترونیک و حضوری در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

ادامه...

  (1403/07/07)

طراحی، اجرا و مقایسه ارزشیابی درس فیزیولوژی به تفکیک حوزه های یادگیری شناختی تاکسونومی بلوم

معرفی پژوهش

این مطالعه به منظور اجرای روش اموزش الکترونیک ویدیوکست (ارائه محتوا به صورت فیلم های آموزشی) و مقایسه آن با روش آموزش حضوری در آزمایشگاه برای دانشجویان پزشکی در درس فیزیولوژی عملی اعصاب و حواس ویژه و درس فیزیولوژی عملی گوارش دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت.

در این مطالعه مداخله ای 54 نفر دانشجوی نیمسال 2 و 3 پزشکی بر اساس برنامه آموزش ترمی از قبل طراحی شده که واحد درسی فیزیولوژی عملی اعصاب و گوارش را انتخاب می کنند در مطالعه شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی  به دو گروه الف و ب تقسيم شدند.  گروه اول اموزش  به صورت الکترونیک  ارائه (فیلم آموزشی) ارائه شد. در گروه دوم  به شكل حضوری در آزمایشگاه توسط همان استاد ارائه گردید.  سپس در انتهای نیمسال از هر 2 گروه آزموني يكسان بصورت حضوری گرفته شد و یادگیری آنان بر اساس آزمون پایان ترم سنجیده شد و ميزان يادگيري و رضايتمندي دانشجويان مورد قضاوت آماري گرفت.

نتیجه

بر اساس یافته های این پژوهش، تاثیر یادگیری واحد عملی فیزیولوژی گوارش و فیزیولوژی اعصاب و حواس ویژه به روش حضوری و کلاس وارونه با ویدیو کست هر دو مطلوب بوده است. میزان رضایتمندی دانشجویان در ارائه درس به صورت ویدیوکست و کلاس وارونه در پاسخ به نیاز علمی دانشجویان 7/82 % بوده است و در خصوص میزان دسترسی دانشجویان به مطالب درسی واحد مربوطه 7/87 % بوده است. به طور کلی رضایت مندی دانشجویان در گروه کلاس وارونه با فیلم آموزشی بالاتر از گروه کلاس حضوری بوده است.

در گفتگو با دانشجویان علت رضایتمندی بیشتر در شیوه آموزش با ویدیوکست، امکان استفاده مکرر و مراجعه به فیلم در صورت نیاز توسط دانشجویان مطرح شد. علاوه بر این، امکان یادگیری در زمان مناسب با شرایط دانشجو نیز از علل دیگر رضایتمندی از این شیوه بوده است. همچنین ، میزان رضایتمندی در دانشجویانی که سبک یادگیری دیداری داشتند بیشتر از دانشجویان با سبک شنیداری بوده است.    

  ( 1402/10/13 )

 

برندگان جایزه نوبل پزشکی 2023 معرفی شدند

جایزه نوبل پزشکی 2023 به کاتالین کاریکو بیو شیمی‌دان مجارستانی 68 ساله ساکن آمریکا و درو وایسمن ایمنی شناس 34 ساله آمریکایی به دلیل تحقیقات در زمینه ساخت واکسن کرونا برپایه «پیام رسان آران‌ای» تعلق گرفت.

آکادمی نوبل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال 2020 شد. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از بیماری‌های شدید در بسیاری افراد دیگر جلوگیری کردند».     

(1402/07/16)

مقایسه آموزش آنلاین و حضوری

تیجه فرایند " مقایسه میزان یادگیری و رضایت دانشجویان در دو شیوه آموزشی حضوری و آنلاین"

در این مطالعه 79 دانشجوی رشته پزشکی  که به دو روش آنلاین و حضوری آموزش دیده بودند از نظر میزان رضایت از شیوه آموزشی و همچنین نمرات پایان ترم درس  آنها مورد بررسی قرار گرفتند.

در آنالیز توصیفی، رضایت مندی از آموزش آنلاین 69 درصد و آموزش حضوری 65 درصد بود. میانگین نمره دانشجویان در گروه آنلاین 12.93 صدم  و در گروه حضوری 13.48 صدم بود.

 (10/01/ 1400)

جستجو