معرفی پژوهش
این مطالعه به منظور اجرای روش اموزش الکترونیک ویدیوکست (ارائه محتوا به صورت فیلم های آموزشی) و مقایسه آن با روش آموزش حضوری در آزمایشگاه برای دانشجویان پزشکی در درس فیزیولوژی عملی اعصاب و حواس ویژه و درس فیزیولوژی عملی گوارش دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت.
در این مطالعه مداخله ای 54 نفر دانشجوی نیمسال 2 و 3 پزشکی بر اساس برنامه آموزش ترمی از قبل طراحی شده که واحد درسی فیزیولوژی عملی اعصاب و گوارش را انتخاب می کنند در مطالعه شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به دو گروه الف و ب تقسيم شدند. گروه اول اموزش به صورت الکترونیک ارائه (فیلم آموزشی) ارائه شد. در گروه دوم به شكل حضوری در آزمایشگاه توسط همان استاد ارائه گردید. سپس در انتهای نیمسال از هر 2 گروه آزموني يكسان بصورت حضوری گرفته شد و یادگیری آنان بر اساس آزمون پایان ترم سنجیده شد و ميزان يادگيري و رضايتمندي دانشجويان مورد قضاوت آماري گرفت.
نتیجه
بر اساس یافته های این پژوهش، تاثیر یادگیری واحد عملی فیزیولوژی گوارش و فیزیولوژی اعصاب و حواس ویژه به روش حضوری و کلاس وارونه با ویدیو کست هر دو مطلوب بوده است. میزان رضایتمندی دانشجویان در ارائه درس به صورت ویدیوکست و کلاس وارونه در پاسخ به نیاز علمی دانشجویان 7/82 % بوده است و در خصوص میزان دسترسی دانشجویان به مطالب درسی واحد مربوطه 7/87 % بوده است. به طور کلی رضایت مندی دانشجویان در گروه کلاس وارونه با فیلم آموزشی بالاتر از گروه کلاس حضوری بوده است.
در گفتگو با دانشجویان علت رضایتمندی بیشتر در شیوه آموزش با ویدیوکست، امکان استفاده مکرر و مراجعه به فیلم در صورت نیاز توسط دانشجویان مطرح شد. علاوه بر این، امکان یادگیری در زمان مناسب با شرایط دانشجو نیز از علل دیگر رضایتمندی از این شیوه بوده است. همچنین ، میزان رضایتمندی در دانشجویانی که سبک یادگیری دیداری داشتند بیشتر از دانشجویان با سبک شنیداری بوده است.
( 1402/10/13 )